fredag 22 februari 2013

Mellanmålsmuffins

Min  blogg håller på att bli en receptblogg. Det beror säkert på att jag är hungrig heeela tiden nu när jag ammar.

Nu vill jag rekommendera mellanmålsmuffins. Jag har nästan alltid en påse i frysen. Barnen tycker om dem och det gör jag också. Vi brukar äta dem utan tillbehör men de är goda med honung eller färskost.

Mellanmålsmuffins (8-10 stycken)
2 dl vetemjöl
2 dl vetekli
1 dl solrosfrön
1/4 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 dl olja
1/2 dl farinsocker
1,5 dl piimä (går också med mjölk)
1 ägg
1/2 dl sirap

Blanda ihop alla torra ingredienser. Vispa olja, farinsocker, piimä, ägg och sirap i en annan skål. Blanda ihop alltihopa. Fyll i muffinsformar och grädda 15-20 minuter i 200 graders ugn.

Receptet kommer från Marthaförbundets mellansmålshäfte som heter "Lätt som en plätt".


2 kommentarer:

  1. Tack för detta recept! Har tappat bort det som jag fick för ca ett år sen och saknat det, eftersom dina muffins känns lite som ett måste speciellt vintriga utedagar då man tar en paus i skidandet.
    Ha en riktigt härlig födelsedag - hoppas du blir lite extra uppvaktad nu då det är en lite ovanligt jämn ålder du blir! :)
    Kram, anna s

    SvaraRadera
  2. Jo, det är ovanligt jämnt! Konstigt!

    SvaraRadera