tisdag 12 mars 2013

Salva för torrisar

Jag är en supertorris - jag tänker inte på mitt kvicka och sprudlande intellekt..... utan på min hud. Hela vintern är jag så torr att det knastrar.
Nu tycker jag dessutom att jag har händerna extra mycket i vatten när jag tvättar och donar extra mycket i och med baby Ebba.

Jag vill tipsa om en jätte enkel och super bra salva som jag inte kan vara utan. Den är enkel att tillverka, billiga råvaror och väldigt dryg.

50 gram bivax
2 dl vegetabilisk olja
(10-20 droppar eterisk olja)

Lägg bivaxet i ett värmetåligt kärl och smält vaxet i vattenbad. Tillsätt den vegetabiliska oljan. Det ser konstigt ut när oljan blandar sig med det varma vaxet, men det smälter snabbt. Rör försiktigt.

Lyft kärlet ur vattenbadet och fortsätt röra tills salvan börjar tjockna, då den svalnat till ca 50 grader. Tillsätt eterisk olja om du vill.

Pytsa upp salvan i en ren burk med lock. Vänta med att sätta på locket tills salvan svalnat helt.

Jag använder den till hela kroppen (inte ansiktet), torra hälar, på barnen, på små sår, skydd mot kyla osv.

Man kan också använda den på träbänkar i köket och dessutom torka av sina läderstövlar med salvan.

4 kommentarer:

  1. Jag brukar oftast smörja med kokosolja, men i vinter känner jag att det skulle behövas lite mer. Kanske det här receptet skulle vara värt att testa. Föredrar du nån speciell olja, raps eller oliv kanske?

    SvaraRadera
  2. Hej. Den här vintern verkar faktiskt vara extra torr.
    Jag brukar använda olivolja.

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde just en sats med olivolja också. Den blev mycket lyckad, speciellt på händerna, läpparna och lillans kinder! Hoppas det är okej att jag skev om salvan på min blogg och länkade hit.

    SvaraRadera