onsdag 30 april 2014

Nässelpesto

Jag har en ny storfavorit i köket, nässlan. Jag plockar och förväller. Nässlan är sprängfylld av alla möjliga nyttigheter. Indianerna gjorde tyg och rep av nässlor och för länge sedan slog man sina ben med färska brännässlor för att få igång blodomloppet när det var kallt. Nässlorna är vattendrivande och har använts vid gikt, reumatism, lever- och gallbesvär. Nässlan innehåller vitaminer som karotin (A-vitamin), kalk, kisel, garvämnen, organiska syror, järn, klorofyll och glucokinin. Dessutom stimulerar den ämnesomsättningen och är bra mot oren hy och hudsjukdomar. Nässlorna används ofta som ingrediens i schampo. Den stärker hårrötterna och hjälper till mot mjällbildning. Det schampo som jag tillverkar har ganska mycket torkade nässlor i sig.

På svenska livsmedelsverkets sidor hittade jag information om vad 100 g färska toppskott innehåller:
Energi kJ/kcal: 210/50
Protein: 9 g
Fett: 0,7 g
Kolhydrater: 3,0 g
Fibrer: 4,1 g
Kalcium: 490 mg
Kalium: 640 mg
Magnesium: 86 mg
Järn: 10 mg
Fosfor: 126 mg
Askorbinsyra (C-vitamin): 175 mg
Karoten: 2 400 μg
Folat: 194 μg

Det som jag verkligen tycker är gott är nässelpesto. Jag hittade receptet på Bondjäntans blogg.

Så här:
1 liter nässlor
3 vitlöksklyftor
1 dl solrosfrön
2 dl olivolja
2 dl riven parmesan
salt och peppar

Förväll nässlorna och mixa tillsammans med solrosfrön, olja och vitlök. Riv osten och blanda ihop allting tillsammans med salt och peppar. Häll lite olja på så att peston täcks. Förvaras i burk med lock i kylskåpet. Håller sig i ca en vecka.

Glada vappen till er alla!


3 kommentarer:

  1. Jättegott var det!!
    /Nina

    SvaraRadera
  2. Tack för peston! Den var jättegod till lax.

    SvaraRadera
  3. Jag skall testa detta, peston låter god.

    SvaraRadera