tisdag 24 november 2015

En bastu vid stranden

De senaste två åren har Thomas byggt på en strandbastu; långsamt och envist med en negativ fru och för lite tid. Nu är bastun nästan klar och den är fin.

Bastun kommer att vara en "villa-bastu". Det kommer alltså inte att finnas vatten eller el i den och den är oisolerad i väggarna. Stockarna är nya, eller de var nya när vi köpte dem så de är relativt ljusa i färgen. Taket och väggen mellan gillestugan och bastun har jättebreda plankor på sig. Bastukaminen går genom väggen så att vi kan grilla korv i gillestugan med samma eld som vi värmer bastun.

Väggen ovanför bastukaminen är ett stort fönster. När vi sitter i bastun och kikar ut ser vi sjön.

Inredningen i gillestugan består av två väggfasta bänkar som ska få fårskinn, plädar och kuddar på sig. Ett bord är på gång. Alla möbler bygger vi av plankor och stockbitar.

Jag som verkligen haft denna byggnation väldigt långt ner på prioritetslistan får ändra attityd (och det är också enklare att göra när bastun är så gott som klar). Jag är faktiskt glad att Thomas envisades med sitt högprioriterade projekt trots mina suckar om allt annat som jag tyckte han borde göra istället.

Här är några bilder inifrån. Utsidan ska jag fota när det är lite ljust.







1 kommentar:

  1. Vad är det med gubbar och bastur? :D Men sant, den blev fin :)
    A-M

    SvaraRadera